Wat is het toch heerlijk stil hier!

Wat is het toch heerlijk stil hier!
Aloys Koenen

Wat is het toch heerlijk stil hier!

Van de week waren we eindelijk eens met z’n tweetjes thuis en zaten we lekker in het zonnetje in de serre te lezen. Ik had een nieuwe syntheziser gekocht en hiervoor moest ik even globaal de gebruiksaanwijzing doornemen, ik bedoel even uit je hoofd leren dat gaat toch niet, maar de plug en play of  de quickstart dat sla ik nog wel op. En mijn vrouw las de gebruiksaanwijzing van de nieuwe broodbakmachine met de bijbehorende recepten. Deze had waarschijnlijk geen quickstart of plug en play pagina, maar goed het boekje was dan ook aanmerkelijk dunner. Alle dieren om ons heen lagen in diepe rust en het gaf ook een beetje dat paradijselijke gevoel, een momentje algehele rust.
Totdat ze zachtjes zei “Wat is het toch heerlijk stil hier! waarop ik zei “Lekker hè! Wat scheelt het toch een hoop geluid als die koters naar school zijn!”  Nee, die vallen wel mee, trouwens als ze er zijn dan zitten ze op hun kamer, maar valt het je op dat de koelkast en de vriezer niet aanslaan, de aquariumpompen stilstaan, ventilators van de computers niet draaien en je nergens lampjes ziet branden van routers en modems.? Zouden we een stroomstoring hebben wellicht. Het is inderdaad wel erg rustig, maar ik blijf nog even zitten want het bevalt mij wel.
En na een half uur gingen we eens poolshoogte nemen in de meterkast. Het was dus de  aardlekschakelaar allemaal wat teveel geweest en ergens is een snoertje , stekker, contactje of apparaat die ervoor gezorgd heeft dat het hele huis in totale rust verkeerde. Zie die maar eens te vinden! Nou, die stressfactor hebben we overgeslagen en de aardlekschakelaar weer aangezet en ja hoor alles blaast, knipperd, pompt en maakt weer herrie. Gedaan met de rust!
Achteraf ga je over het voorval nadenken en stel je voor dat de aardlekschakelaar  van Nederland het zou begeven voor een half uurtje, Waarschijnlijk is het leed dan niet te overzien. Paniek alom, verveling slaat toe, de verklaarbare geboorte golf,  batterijen en aggregaten hamsteren, voedselpakketten uitdelen, schadeclaims, dramatische verhalen betreffende falende medische apparaten, criminalitijd laait op, verloren datagegevens, benzine prijs omhoog, nog meer aanbiedingen van betrouwbare energieleveranciers, herschrijven plan code rood, 150 kamervragen om vervolgens een verantwoordelijke aan te wijzen en deze de nek om te draaien met een dikke premie, kortom chaotische taferelen.
Behalve bij ons thuis, wij genieten van dat korte momentje algehele rust.

Aloys Koenen Columnist Langedijkers 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Videoclip van Langedijkers dan eindelijk klaar !

hè, hey wat, waar en wie ben ik?

Hoe ben jij hier dan zomaar verzeild geraakt