Hoe ben jij hier dan zomaar verzeild geraakt


Hoe ben jij hier dan zomaar verzeild geraakt ………..
Hoe ben jij hier dan zomaar verzeild geraakt
Datsun 120 Y Coupe

Op vrijdagavond hadden we visite van een paar lieve vrienden, en dan raak je zo aan de praat over vroeger en wie je dan wel en/ of  niet heb gekend uit Langedijk. Al snel worden dan de fotoalbums getrokken, waarop personen staan die je bedoeld en kan je de personen aanwijzen om je verhaal te bekrachtigen. ´Ja, die ken ik wel,  is dan het antwoord. ´Daar heb ik nog bij in de klas gezeten.´ “Wat leuk!” Maar goed er zijn nog meer foto’s en terwijl je dan de foto’s bekijkt komen de verhalen los. En dan is altijd het eerste wat mensen vragen, ´hoe ben jij hier dan zomaar verzeild geraakt  in Langedijk ?´  En dan moet ik helemaal terug naar mijn diensttijd. In 1980, daar was het dat ik voor het eerst kennis maakte met Langedijk. Daar waren een paar dienstmaten die uit Langedijk kwamen en alles wisten te vertellen van 9 eeuwen Langedijk, wat op mij een geweldige indruk maakte, ik kon mij daar weinig bij voorstellen, een geschiedenis van negenhonderd jaar en het maakte mij nieuwsgierig om daar eens een keer te gaan kijken. Nu had ik pas mijn rijbewijs en was in het bezit van een blauwe Datsun 120Y coupe.  Ik ga kijken in Langedijk bij café Hendrix aan de dorpsstraat, moet ik hebben gedacht, dus totaal onvoorbereid, er bestond toen nog geen tomtom en andere hulpmiddelen, daar dacht ik gewoon niet aan! Hoe moeilijk kan het zijn Café Hendrix aan de dorpsstraat! Op de weg van Schagen naar Alkmaar moet je ergens linksaf, de dorpsstraat is het centrum en de kroeg staat altijd bij een kerk.
En zo begon mijn tocht en ik nam afslag Broek op Langedijk en kwam terecht bij de chipsfabriek en vond de Dorpsstraat. Zo groot is het hier niet, dacht ik nog. Op zoek naar de kerk en een café, nou daar waren er genoeg van! Dus met een gangetje van twintig door de Dorpsstraat en goed opletten. Elk bierreclamebord werd gecheckt aan het begin. Maar goed je bent 18 jaar en je houdt van opschieten. Kan je onderweg wel vragen, maar dat doe je ook niet. Ik dacht nog steeds hoe moeilijk kan het zijn! Naar een uur zoeken heb ik dus café Hendrix waarschijnlijk over het hoofd gezien en kwam ik uiteindelijk terecht bij café de knip! Daar heb ik dan mijn eerste biertje uit Langedijk gedronken en besloot het daarbij te houden en weer terug te gaan naar huis. En ik weet nog, dat ondanks dat het tegen zat en mijn missie totaal een andere wending had genomen, ik er toch een goed gevoel bij had.  Eigenlijk een vreemd gevoel, dat je voelt dat hier je toekomst ligt. Ik wist dus toen al stiekem (onbewust) dat ik hier ooit verzeild zou raken. En dat gebeurt pas 13 jaar later, als je een meisje in Alkmaar tegenkomt die toevallig in Langedijk woont! En je er klaar voor bent om hier te gaan wonen! Even later heb je dan ook drie kleine Langedijkertjes op de wereld gebracht! Het moet allemaal zo zijn, denk ik dan.
Staf 176 Ziekenauto compagnie
Staf 176 Ziekenauto compagnie
Zo geven mijn lieve vrienden aan, dat ze ook nog wel een paar leuke foto´s hebben van 9 eeuwen Langedijk, die zeer de moeite waard zijn om op de website te zetten en met de wetenschap dat  je ze binnenkort op facebook in het forum Je bent Langedijker als…………………… kan terug vinden waar diverse Langedijkers weer worden getagd.  Ja, dat is leuk, dat mag en vermeld de bron maar even. Het is leuk om af en toe terug te denken aan die leuke tijd en de foto´s helpen je daarbij………
Vind Langedijkers of lees alle verhalen van  Aloys Koenen

Hoe ben jij hier dan zomaar verzeild geraakt

Reacties

Populaire posts van deze blog

Videoclip van Langedijkers dan eindelijk klaar !

hè, hey wat, waar en wie ben ik?